Meldingen

Verzamelvoorstel

Verzamelvoorstel

In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:

  • In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
  • Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
  • Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
  • Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
  • Actualisatie van onderhoudsreserves;
  • Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
  • Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
  • Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
  • Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
  • Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de 2 e Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.

Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.

Budgetoverhevelingen

We stellen voor de volgende budgetten over te hevelen naar 2022. Na de tabel volgt per post een toelichting.

Bedragen * € 1.000

Programma

B-L

2021

2022

2023

2024

2025

1. Actieplan Corona Cultuur Nijmegen

Financiën

B

0

4.438

0

0

0

-4.438

0

0

0

0

Cultuur en cultureel erfgoed

4.438

-4.438

0

0

0

0

0

2. Wijkbudgetten

Financiën

B

0

150

0

0

0

-150

0

0

0

0

Bereikbaarheid

150

-150

0

0

0

0

0

3. NEBO

Financiën

B

0

155

0

0

0

-155

0

0

0

0

Openbare ruimte

155

-155

0

0

0

0

0

4. Actieplan Binnenstad

Financiën

B

0

100

0

0

0

-100

0

0

0

0

Economie en toerisme

100

-100

0

0

0

0

0

5. Erfgoedstrategie

Financiën

B

0

200

0

0

0

-200

0

0

0

0

Cultuur en cultureel erfgoed

200

-200

0

0

0

0

0

6. Nieuwe Wet Inburgering

Financiën

B

0

280

0

0

0

-280

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

280

-280

0

0

0

0

0

7. Nieuwe Wet Inburgering, invoeringskosten

Financiën

B

0

170

0

0

0

-170

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

170

-170

0

0

0

0

0

8. Transformatiefonds sociaal domein

Financiën

B

0

214

0

0

0

-214

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

214

-214

0

0

0

0

0

9. Jongerenpakket

Financiën

B

0

300

0

0

0

-300

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

300

-300

0

0

0

0

0

10. Bestrijding wachttijd gespecialiseerde jeugdzorg

Financiën

B

0

1.233

0

0

0

-1.233

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

1.233

-1.233

0

0

0

0

0

11. Aanpak problematiek jeugdzorg

Financiën

B

0

265

0

0

0

-265

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

265

-265

0

0

0

0

0

12. Experiment Coffeeshop

Financiën

B

0

125

0

0

0

-125

0

0

0

0

Veiligheid

125

-125

0

0

0

0

0

13. Subsidie CITC

Financiën

B

0

162

0

0

0

-162

0

0

0

0

Economie en toerisme

162

-162

0

0

0

0

0

14. Uitvoeringsagenda Citymarketing

Financiën

B

0

100

0

0

0

-100

0

0

0

0

Economie en toerisme

100

-100

0

0

0

0

0

15. Lokale buurt- en sporthuizen

Financiën

B

0

177

0

0

0

-177

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

177

-177

0

0

0

0

0

16. Regionaal Mobiliteitsteam

Financiën

B

0

305

0

0

0

-305

0

0

0

0

Werk en Inkomen

305

-305

0

0

0

0

0

17. Crisismiddelen Rijk Jeugdwerkloosheid

Financiën

B

0

927

0

0

0

-927

0

0

0

0

Werk en Inkomen

927

-927

0

0

0

0

0

18. Rijksmiddelen Arbeidsmarktregio

Financiën

B

0

462

0

0

0

-462

0

0

0

0

Werk en Inkomen

462

-462

0

0

0

0

0

19. Schuldhulpverlening

Financiën

B

0

473

0

0

0

-473

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

473

-473

0

0

0

0

0

20. Dienstverlening verkeersmanagement

Financiën

B

0

200

0

0

0

-200

0

0

0

0

Bereikbaarheid

200

-200

0

0

0

0

0

 

  1. Actieplan Corona Cultuur Nijmegen € 4.438.096

De effecten van de Corona-crisis voor de culturele infrastructuur lopen over de jaargrenzen heen. Het is moeilijk in te schatten in welk jaar de behoefte aan middelen ter ondersteuning van de sector zich voordoet. De verdeling van de gemeentelijke middelen ‘compensatie inkomsten cultuur’ over de jaren 2021 en 2022 – bij de opstelling van de Stadsbegroting 2021-2024 - was redelijk willekeurig. In de praktijk blijkt dat de behoefte aan ondersteuning in de sector (na het wegvallen van de ondersteuning van het Rijk per 1 oktober 2021) in 2022 groter is dan in 2021.
De ondersteuning van de grote culturele instellingen bij het opvangen van de negatieve effecten van de corona-crisis kunnen wij oppakken als de betreffende voorlopige jaarcijfers 2021 bekend zijn. Pas dan zullen wij in het kader van de regeling 'Overbrugging en Herstel' besluiten nemen (en beschikkingen afgeven) over de mate van financiële ondersteuning. Dit vindt pas op z’n vroegst plaats in voorjaar 2022.

  1. Wijkbudgetten € 150.000

Er zijn in 2021 veel verzoeken via 'mijn Wijkplan' ingediend. De plannen strookten vaak niet met de corona-maatregelen, waardoor er vertraging is opgetreden. We willen de verzoeken in 2022 gaan uitvoeren. Daarvoor is het belangrijk dat een deel van het overschot op de participatiebudgetten wordt overgeheveld naar 2022.

  1. Groencompensatie Landgoed Grootstal/NEBO € 155.000

Ons college is op 26 januari 2021 (besluitnr. 4.15) akkoord gegaan met de aankoop en doorlevering van een perceel grasland van Staatsbosbeheer, gelegen aan de Sint Jacobsweg, ter bevordering van natuur- en landschapsontwikkeling aan de groene randen van de stad. De aankoopkosten en verkoopbaten kwamen hierbij terecht op het groenbudget Stadsontwikkeling (Stadslandbouw 60853), evenals een financiële bijdrage vanuit de NEBO-grondexploitatie (vergoeding door projectontwikkelaar ter compensatie van de waardevermindering van de grond).  Deze vergoeding was daarbij bestemd als dekking voor groencompensatiemaatregelen. Vanwege de lange voorbereidingstijd voor de compensatiemaatregelen lukt het niet de beschikbare middelen in 2021 te besteden. Op verzoek van uw raad gaan we werken aan een stadslandbouwnotitie en het bijbehorend uitvoeringsprogramma gaan we volgend jaar deels bekostigen met dit budget. We stellen voor € 155.000 over te hevelen naar 2022.

  1. Actieplan Binnenstad € 100.000

Voor het actieplan Binnenstad zijn voor 2021 en 2022 middelen vrijgemaakt (impulsgelden). In 2021 zijn we vooral bezig geweest met de voorbereiding van de plannen. Daardoor wordt het geraamde budget in 2021 niet volledig besteed. De uitvoering voor het Actieplan Binnenstad vindt vooral in 2022 plaats. We stellen daarom voor om € 100.000 over te hevelen naar 2022.

  1. Erfgoedstrategie € 200.000

De erfgoedaanjager kon pas vanaf 1 september worden aangesteld terwijl de vereiste werkzaamheden noodzakelijkerwijs dienen te worden uitgevoerd. De uitvoering van het beleid in het kader van uitwerking oud archeologisch onderzoek kan gedeeltelijk pas in 2022 plaats vinden in verband met noodzakelijke her-prioritering bij de uitvoering van het beleid.

  1. Nieuwe Wet Inburgering, ‘en ondertussengroep’ € 280.000

De nieuwe wet Inburgering (nWi) kent geen overgangsregeling voor de ‘en ondertussen groep’ waardoor vanaf 1 januari 2022 de huidige en nieuwe wet naast elkaar lopen. Aandacht en inzet voor de ‘en ondertussengroep’, die in Nijmegen momenteel bestaat uit zo’n ongeveer 400 inburgering plichtige statushouders, vinden we belangrijk. Voor sommige inburgeraars hebben hiaten in de huidige Wet Inburgering namelijk geen positief effect gehad op hun inburgerings- en integratietraject. De afgelopen jaren hebben we daarom reeds stappen gezet om meer regie te krijgen over de inburgering van deze inburgeraars. We willen in lijn met de nieuwe wet onze inzet voor de ‘en ondertussengroep’ blijven continueren en extra inzetten daar waar nodig. De ondertussengroep zal de komende jaren nog inzet blijven vergen en eventuele bekostiging daarvan is niet duidelijk. Daarom stellen we voor het restant van € 280.000 van 2021 over te hevelen naar 2022.

  1. Nieuwe Wet Inburgering, invoeringskosten € 170.000

In 2020 is door het Rijk € 351.833 aan de gemeente Nijmegen uitgekeerd voor de invoeringskosten van de nieuwe Wet inburgering. De invoering van de wet is echter uitgesteld tot 1 januari 2022. De invoeringskosten bestaan onder andere uit kosten voor projectleider, het inkoopproces, de communicatie, de ICT (inrichting) en het trainen van medewerkers in de uitvoering. De middelen 2020 zijn grotendeels, via budgetoverheveling overgeheveld naar 2021, maar een groot deel van de kosten zal ook nog in 2022 worden gemaakt.  Daarom stellen we een budgetoverheveling voor van € 170.000 naar 2022.

  1. Inzet transformatiefonds sociaal domein € 214.000

In maart 2019 heeft uw raad een besluit genomen over inzet van het transformatiefonds voor uitvoering van diverse maatregelen uit het 'interventieplan fase 4 Zorg en Welzijn'. Deze inzet is verdeeld over de periode 2019 -2021. Bij de totstandkoming van het interventieplan hebben we zo goed mogelijk geprobeerd de uitgaven in de tijd te plannen. Tevens hebben we aangegeven dat deze met onzekerheid is omgeven. We zien dat de uitvoering van sommige maatregelen meer tijd kost dan eerst gedacht en dat een aanpassing nodig is. We hebben de geplande bestedingen geactualiseerd en stellen voor een bedrag van € 214.000 over te hevelen naar 2022. Dit bedrag maakt deel uit van de middelen die beschikbaar zijn gesteld vanuit het landelijke transformatiefonds sociaal domein waarover we regionale afspraken hebben gemaakt.

  1.  Jongerenpakket € 300.000

Via de maartbrief/meicirculaire 2021 hebben wij middelen ontvangen om jongeren te ondersteunen in coronatijd. Deze middelen zijn in principe bestemd voor 2021. Het 'Jongerenpakket Welzijn' is vormgegeven aan de hand van vier lijnen, namelijk: Overzicht, Ontmoeten en ontspannen, Ondersteunen en Ontwikkelen. Met dit jongerenpakket beogen we perspectief te bieden aan jongeren in Nijmegen. Uitgangspunten zijn jongeren verbinden, in gesprek blijven, jongerenparticipatie stimuleren, het organiseren van extra activiteiten en waar nodig extra aandacht en ondersteuning geven. Het 'Jongerenpakket Welzijn' draagt bij aan het brede welzijn van jongeren o.a. door sport, cultuur, welzijn, zorg, gezondheid, veiligheid en schuldhulpverlening.
Om deze jongeren voor langere tijd te blijven ondersteunen, willen we een deel van de middelen uit het 'Jongerenpakket Welzijn' overhevelen naar 2022, zodat ook volgend jaar het welzijn van deze groep ondersteund kan worden. Van het totaalbedrag van € 879.053 verwachten we dit jaar € 579.053 te besteden. We stellen voor een bedrag van € 300.000 over te hevelen naar 2022

  1. Bestrijding wachttijd gespecialiseerde jeugdzorg (deel Blokhuismiddelen) € 1.233.000

De gemeente Nijmegen heeft via de meicirculaire 2021 € 2.344.000 ontvangen om extra inzet en regie te kunnen voeren op het voorkomen en aanpakken van wachttijden van (regionaal) ingekochte specialistische jeugdzorg op basis van goede data, zodat kwetsbare kinderen de hulp krijgen die ze nodig hebben. De andere gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen hebben hier ook middelen voor ontvangen. Regionaal is een voorstel in voorbereiding dat alle regiogemeenten een deel van deze middelen regionaal inzetten. Omdat het grootste deel van de uitvoering in 2022 zal plaatsvinden, is het voorstel om een bedrag van € 1.233.000 over te hevelen naar 2022.

  1. Aanpak problematiek jeugdzorg (deel Blokhuismiddelen) € 265.000

De gemeente Nijmegen heeft via de meicirculaire 2021  € 2.670.000 ontvangen om de consultatiefunctie Ggz vorm te geven, wachtlijsten bij lichtere jeugdhulpproblematiek tegen te gaan en om de tekorten te dempen. De andere gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen hebben hier ook middelen voor ontvangen. Regionaal is een voorstel in voorbereiding dat alle regiogemeenten een deel van deze middelen regionaal inzetten. Omdat een deel van de uitvoering in 2022 zal plaatsvinden, is het voorstel om een bedrag van € 265.000 over te hevelen naar 2022.

  1. Experiment Coffeeshop € 125.000

Gemeente Nijmegen doet mee met een landelijk experiment gesloten Coffeeshop. Het Rijk heeft daarvoor middelen beschikbaar gesteld, maar in afwachting van landelijke besluiten zijn deze nog niet besteed. Omdat deze middelen vanaf 2022 beschikbaar moeten blijven voor het betreffende Experiment, stellen we voor deze over te hevelen naar 2022. De verwachting is dat de vereiste landelijke besluitvorming daarvoor tijdig gereed is. De middelen mogen niet vrijvallen, omdat we verplichtingen hebben ten aanzien van de uitvoering van het experiment.

  1. Subsidie CITC € 162.000

Aan het Chip Integration Technology Centre (CITC) verstrekken we een meerjarige subsidie (vanaf 2019) van totaal 2 miljoen euro. In verband met een overeengekomen herverdeling in de betaling van de subsidie, stellen we voor de middelen van 2021 over te hevelen naar 2022.  

  1. Uitvoeringsagenda citymarketing € 100.000

In 2020 is de bestemmingsreserve Focus Citymarketing aan de begroting 2020/2021 toegevoegd voor extra campagnes en projecten/activiteiten op de sporen 'Oudste & Bruisende Stad' en 'Health & High Tech'. Omdat de focus in 2021 nog sterk heeft gelegen bij de besteding van de covid-subsidie van de provincie, willen we de middelen uit de reserve overhevelen naar 2022.

  1. Lokale buurt- en dorpshuizen € 177.000

In de septembercirculaire 2021 van het gemeentefonds zijn taakmutaties voor lokale buurt- en dorpshuizen opgenomen. Omdat de tijd ontbreekt om hiervoor goede plannen te maken, stellen we voor om deze middelen over te hevelen naar 2022.

  1. Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) € 305.338

Deze middelen stonden in de decembercirculaire van 2020. Tegelijkertijd was er over de invulling en uitvoering hiervan nog veel onduidelijk. Hierdoor heeft het tot maart 2021 geduurd voordat we met de in de tussentijd geworven kwartiermaker RMT aan de slag konden.  In de brief van 6 juli hebben we uw raad geïnformeerd over het plan van aanpak rondom het opzetten van het RMT Rijk van Nijmegen. Hierin is ook een begroting voor 2021 opgenomen. We stellen voor het resterende bedrag mee te nemen naar 2022 voor dekking van de overige bedrijfsvoeringskosten. Het betreffen regionale middelen.

  1. Crisismiddelen Rijk aangaande Jeugdwerkloosheid € 927.373

Ook deze middelen stonden in de decembercirculaire 2020. Het gaat om een structurele aanpak van het voorkomen van jeugdwerkloosheid en het versterken van jeugdwerkgelegenheid op de lange termijn (een langetermijnvisie), waarin de incidentele middelen omgezet worden in een structurele aanpak. Hiervoor dient eerst een inventarisatie gedaan te worden van alle initiatieven die op dit gebied lopen. Vervolgens dient een plan van aanpak gemaakt te worden hoe goed lopende initiatieven versterkt kunnen worden en waar de blinde vlekken zitten om aanvullende initiatieven op te ontwikkelen. Uitgangspunt is echter zoveel mogelijk aansluiten bij bestaande dienstverlening. Vanwege de brede integrale en duurzame aanpak die we voorstaan, is een programmamanager aangesteld die de komende jaren moet zorgen voor een programma jeugdwerkgelegenheid. Met de werving zijn we in maart begonnen, maar helaas heeft het tot september moeten duren voordat we de geschikte persoon gevonden hadden. Nu de programmamanager er is, kunnen we van start. Inzet van de middelen in 2021 is hierdoor echter niet meer realistisch. Ook dit betreffen regionale middelen.

  1. Rijksmiddelen Arbeidsmarktregio € 461.528

Door UWV en WerkBedrijf is een uitvoeringsplan opgesteld om uitvoering te geven aan de nieuwe wet SUWI, waarin de werkgeversdienstverlening zo wordt ingericht dat er sprake is van één aanspreekpunt voor de werkgever in de regio. Daarnaast wordt er ook gekeken naar het versterken van de werkgeversdienstverlening in de regio. Dit plan is op hoofdlijnen klaar, maar dient nog verder te worden aangescherpt en er moet nog een begroting gemaakt worden. Doel is om het plan en de begroting dit jaar rond te hebben en zo spoedig mogelijk met de uitvoering van start te gaan, maar het is niet realistisch deze middelen al in 2021 in te kunnen zetten. Dit betreffen eveneens regionale middelen.

  1. Schuldhulpverlening (middelen decembercirculaire 2020) € 473.178

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket, heeft het kabinet in 2020 en 2021 extra middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid beschikbaar gesteld. Deze extra middelen stellen gemeenten in staat om inwoners waar nodig van dichtbij te blijven ondersteunen. De middelen van 2020 zijn bij de Stadsrekening 2020 vrijgevallen ten gunste van de algemene reserve. De middelen van 2021 zijn toegekend aan programma Welzijn, Wijkontwikkeling aan Zorg. In 2021 is de verwachte vraag naar schuldhulpverlening nog niet dusdanig toegenomen dat we deze middelen hebben moeten aanwenden: de ondersteunende coronamaatregelen werden meermaals verlengd. We willen om onderstaande redenen voorstellen om deze middelen over te hevelen naar 2022. Redenen hiervoor zijn:

  • Nu besloten is dat de ondersteunende coronamaatregelen per 1 oktober 2021 komen te vervallen, verwachten we een toename van het aantal schuldhulpaanvragen van met name ondernemers. In 2021 verwachten we de toename met de huidige capaciteit te kunnen opvangen. Vanaf 2022 zien we een knelpunt ontstaan. We willen extra inzetten op schuldhulpverlening met expertise op het gebied van ondernemers.
  • Naast zzp-ers en ondernemers is de verwachting dat de financiële gevolgen van corona het meest merkbaar zijn bij jongeren. In 2022 willen we de schuldhulpverlening richting jongeren gaan uitbreiden. Dit is overeenkomstig de wensen van uw raad om jongeren te helpen en conform ons collegebesluit van 5 oktober 2021.
  • De middelen willen we verder aanwenden voor de implementatie en uitvoering van het convenant bewindvoering in combinatie met het adviesrecht bij schuldenbewind.
  1. Dienstverlening verkeersmanagement € 200.000

In de zomer is het bedrijf voor de dienstverlening van de verkeersmanagementcamera’s failliet verklaard. Momenteel wordt met een doorstart tot maximaal 1 juli 2022 de dienstverlening gecontinueerd, maar via een nieuwe (vervroegde) aanbesteding moeten wij op deze uitvoering anticiperen. Verkeersmanagement is essentieel voor de stad. In het 4e kwartaal 2021 brengen we een aanbesteding op de markt voor deze dienstverlening, waarbij uitvoering uiterlijk in het 2e kwartaal 2022 plaats moet vinden. We gaan voor deze aanbesteding extra kosten maken. Deze zullen niet meer in 2021 kunnen worden betaald. Voorstel is daarom om binnen de restant-budgetten Verkeer en Vervoer een budget van € 200.000 over te hevelen naar 2022.

Budget neutrale wijzigingen

Bedragen * € 1.000

Programma

B-L

2021

2022

2023

2024

2025

1. Sportakkoord

Sport

B

160

0

0

0

0

-160

0

0

0

0

Totaal 1. Sportakkoord

0

0

0

0

0

2. Internetkassa

Openbare ruimte

B

5

5

5

5

5

-12

-12

-12

-12

-12

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

7

7

7

7

7

Sport

B

7

7

7

7

7

-7

-7

-7

-7

-7

Totaal 2. Internetkassa

0

0

0

0

0

3. Subsidie busvoorzieningen

Bereikbaarheid

B

350

0

0

0

0

-350

0

0

0

0

Totaal 3. Subsidie busvoorzieningen

0

0

0

0

0

4. Subsidie COVID-19

Economie en toerisme

B

150

0

0

0

0

-150

0

0

0

0

Totaal 4. Subsidie COVID-19

0

0

0

0

0

5. Versterkingsgelden

Veiligheid

B

192

0

0

0

0

-192

0

0

0

0

Totaal 5. Versterkingsgelden

0

0

0

0

0

6. Uitvoeringskosten

Bereikbaarheid

-32

-172

-172

-172

-172

Bestuur en organisatie

B

354

0

0

0

0

-560

-40

-40

-40

-40

Cultuur en cultureel erfgoed

145

165

165

165

165

Economie en toerisme

1

1

1

1

1

Financiën

148

-94

-94

-94

-94

Onderwijs

-22

-65

-65

-65

-65

Openbare ruimte

8

78

78

78

78

Veiligheid

14

34

34

34

34

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-25

294

294

294

294

Werk en Inkomen

9

-4

-4

-4

-4

Wonen en stedelijke ontwikkeling

-23

-95

-95

-95

-95

Sport

-18

-102

-102

-102

-102

Totaal 6. Uitvoeringskosten

0

0

0

0

0

7. Lokaal Preventie Akkoord

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

80

0

0

0

0

-80

0

0

0

0

Totaal 7. Lokaal Preventie Akkoord

0

0

0

0

0

8. Tozo

Werk en Inkomen

B

7.918

0

0

0

0

-7.918

0

0

0

0

Totaal 8. Tozo

0

0

0

0

0

9. Verkopen Vastgoed

Bereikbaarheid

B

-3.000

-1.000

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

3.000

1.000

0

0

0

Totaal 9. Verkopen Vastgoed

0

0

0

0

0

10. GGU

Bestuur en organisatie

-178

-181

-181

-181

-181

Financiën

178

181

181

181

181

Totaal 10. GGU

0

0

0

0

0

11. Onderhoud vastgoed

Financiën

B

2.317

2.444

2.442

2.461

2.461

-2.317

-2.444

-2.442

-2.461

-2.461

Totaal 11. Onderhoud vastgoed

0

0

0

0

0

12. Opsporing Ontplofbare Oorlogsresten

Bestuur en organisatie

5

5

5

5

5

Veiligheid

-5

-5

-5

-5

-5

Totaal 12. Opsporing Ontplofbare Oorlogsresten

0

0

0

0

0

13. Rente

Bestuur en organisatie

B

48

45

42

42

42

Financiën

B

-48

-45

-42

-42

-42

Totaal 13. Rente

0

0

0

0

0

14. Vastgoed

Bereikbaarheid

B

60

61

61

61

61

563

742

433

644

491

Cultuur en cultureel erfgoed

B

-16

-17

-17

-17

-17

3

3

3

3

3

Economie en toerisme

B

11

11

11

11

11

0

2

11

2

2

Financiën

B

32

-21

-21

-21

-21

64

9

35

12

16

Onderwijs

B

-111

-109

-109

-109

-109

-28

10

6

-23

4

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

75

77

77

77

77

67

29

33

62

35

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

-82

-33

-33

-33

-33

-639

-764

-490

-668

-519

Totaal 14. Vastgoed

0

0

0

0

0

15. Jeugdartsen en verpleegkundigen

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

30

30

30

30

30

-30

-30

-30

-30

-30

Totaal 15. Jeugdartsen en verpleegkundigen

0

0

0

0

0

16. Kapitaallasten

Bereikbaarheid

808

0

0

0

0

Bestuur en organisatie

216

0

0

0

0

Cultuur en cultureel erfgoed

141

0

0

0

0

Economie en toerisme

-18

0

0

0

0

Financiën

B

17

0

0

0

0

-2.053

0

0

0

0

Onderwijs

-401

0

0

0

0

Openbare ruimte

263

0

0

0

0

Veiligheid

0

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

-80

0

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

1.481

0

0

0

0

Sport

-373

0

0

0

0

Totaal 16. Kapitaallasten

0

0

0

0

0

17. Voortgangsrapportage Grote Projecten 

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

0

62.681

-11.423

4.745

-22.818

0

-62.681

11.423

-4.745

22.818

Totaal 17. Voortgangsrapportage Grote Projecten 

0

0

0

0

0

18. Subsidie zwembaden Sportfondsen Nijmegen

Sport

B

408

0

0

0

0

-408

0

0

0

0

Totaal 18. Subsidie zwembaden Sportfondsen Nijmegen

0

0

0

0

0

19. Vastgoed, actualisatie taakvelden

Bereikbaarheid

111

177

243

299

299

Cultuur en cultureel erfgoed

37

37

37

37

37

Economie en toerisme

18

18

18

12

12

Financiën

72

71

41

39

39

Onderwijs

132

131

131

130

130

Openbare ruimte

1

1

1

1

1

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

185

181

176

172

172

Wonen en stedelijke ontwikkeling

-1.159

-1.218

-1.247

-1.291

-1.291

Sport

602

602

601

601

601

Totaal 19. Vastgoed, actualisatie taakvelden

0

0

0

0

0

20. Vastgoedcontract

Bereikbaarheid

311

0

0

0

0

Bestuur en organisatie

-451

0

0

0

0

Cultuur en cultureel erfgoed

206

0

0

0

0

Economie en toerisme

-9

0

0

0

0

Financiën

-10

0

0

0

0

Onderwijs

48

0

0

0

0

Openbare ruimte

115

0

0

0

0

Veiligheid

4

0

0

0

0

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

81

0

0

0

0

Wonen en stedelijke ontwikkeling

-183

0

0

0

0

Sport

-113

0

0

0

0

Totaal 20. Vastgoedcontract

0

0

0

0

0

21. Medische Heroïne Behandeling

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

9

0

0

0

0

-9

0

0

0

0

Totaal 21. Medische Heroïne Behandeling

0

0

0

0

0

22. Busabonnement

Werk en Inkomen

B

-102

-102

-102

-102

-102

102

102

102

102

102

Totaal 22. Busabonnement

0

0

0

0

0

23. Steunpakket Leefstijl

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

90

0

0

0

0

-90

0

0

0

0

Sport

B

91

0

0

0

0

-91

0

0

0

0

Totaal 23. Steunpakket Leefstijl

0

0

0

0

0

24. SPUK Wet Inburgering

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

0

1.100

1.100

1.100

1.100

0

-1.100

-1.100

-1.100

-1.100

Totaal 24. SPUK Wet Inburgering

0

0

0

0

0

25. Sportfondsen Nijmegen

Sport

B

101

101

0

0

0

-101

-101

0

0

0

Totaal 25. Sportfondsen Nijmegen

0

0

0

0

0

26. SPUK Bovenregionale Expertisecentra

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

800

0

0

0

0

-800

0

0

0

0

Totaal 26. SPUK Bovenregionale Expertisecentra

0

0

0

0

0

27. SPUK Acute jeugd-GGZ capaciteit

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

1.004

0

0

0

0

-1.004

0

0

0

0

Totaal 27. SPUK Acute jeugd-GGZ capaciteit

0

0

0

0

0

28. Decentralisatie Uitkering Bodemsanering

Financiën

B

-1.289

1.110

343

0

312

Openbare ruimte

B

0

-269

-269

0

-269

1.289

-842

-74

0

-43

Totaal 28. Decentralisatie Uitkering Bodemsanering

0

0

0

0

0

29. Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

Openbare ruimte

B

282

0

0

0

0

-282

0

0

0

0

Totaal 29. Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

0

0

0

0

0

30. Meerjarige subsidieprojecten Milieubeheer

Openbare ruimte

B

182

70

0

0

0

-182

-70

0

0

0

Totaal 30. Meerjarige subsidieprojecten Milieubeheer

0

0

0

0

0

31. Bodemleges bouwvergunningen

Openbare ruimte

B

-35

-36

-36

-36

-36

Wonen en stedelijke ontwikkeling

B

35

36

36

36

36

Totaal 31. Bodemleges bouwvergunningen

0

0

0

0

0

32. Voorzieningen I-Lent en Stadsbrug

Bereikbaarheid

-168

0

0

0

0

Financiën

B

169

0

0

0

0

-1

0

0

0

0

Totaal 32. Voorzieningen I-Lent en Stadsbrug

0

0

0

0

0

33. Ondergrondse ordening

Bereikbaarheid

B

1.200

0

0

0

0

-1.200

0

0

0

0

Totaal 33. Ondergrondse ordening

0

0

0

0

0

  1. Nijmeegs Sportakkoord

Voor de uitvoering van het Nijmeegs Sportakkoord is in maart 2021 door het ministerie van VWS een totaalbedrag van € 160.000 toegekend en ontvangen. De uitvoering van dit akkoord gebeurt door de HAN Sport & Bewegen. We verwerken de lasten en baten in de begroting.

  1. Internetkassa’s

Met de aanschaf van nieuwe internetkassa’s in de gemeentelijke accommodaties zijn ook kosten gemoeid voor licenties, serverhuur en softwareonderhoud. We verdelen deze budgetten over de juiste taakvelden.

  1. Subsidie busvoorzieningen Laan van Oost-Indië en routewijziging HOV-lijn 331 Aldenhof

In afstemming met de provincie en busmaatschappij, voert de gemeente jaarlijks de benodigde aanpassingen aan bushaltes uit. Voor maatregelen aan de Laan van Oost-Indië en HOV-lijn 331 Aldenhof heeft de Provincie subsidie met verplicht bestedingsdoel ter beschikking gesteld. We voegen deze middelen toe aan de begroting.

  1. Subsidie Covid-19

In 2020 heeft de provincie subsidie beschikbaar gesteld voor o.a. ondersteuning van vitale evenementen, stimuleren van tijdelijke alternatieven, steunfonds 1,5 meter samenleving. Deze middelen zijn deels nog in 2021 ingezet. We passen de begroting van Citymarketing hierop aan.

  1. Versterkingsgelden bestrijding radicalisering (PM)

Onze gemeente heeft van het Rijk middelen ontvangen voor de bestrijding van extremisme. Mede door het langer aanhouden van corona heeft het Rijk uitstel verleend voor de besteding van deze middelen. De in 2021 ontvangen rijksmiddelen worden ingezet in 2022. Mocht er uiteindelijk alsnog sprake zijn van een onderbesteding, dan moeten deze middelen worden terugbetaald aan het Rijk.

  1. Uitvoeringskosten

In 2019 was het de eerste keer dat uitvoeringskosten direct moesten worden verantwoord op programma’s. Dit deden we om te voldoen aan het BBV. In de lijn van voorgaande jaren verwachten we ook dit jaar op programmaniveau afwijkingen tussen begrote en werkelijke uitvoeringskosten. Dit ontstaat omdat we bij de voorcalculaties niet altijd een exact beeld hebben over de inzet van personele capaciteit. Het gaat hierbij slechts om verschuivingen; het totale effect is budget neutraal. Om te voorkomen dat deze puur administratieve verschillen in de Stadsrekening neerslaan, wijzigen we de verdeling van de begrote uitvoeringskosten tót het moment van vaststelling van de 2e Voortgangsmonitor door uw raad. In het verzamelvoorstel hebben we dit als één totaalregel opgenomen.

  1. Lokaal Preventie Akkoord 2021

In het Raadsvoorstel 'Gezondheidsagenda 2021-2024' zijn deze middelen al aangekondigd; het ministerie van VWS stelt voor de jaren 2021, 2022 en 2023 uitvoeringsbudget beschikbaar voor gemeenten met een lokaal preventieakkoord. Dit uitvoeringsbudget kan jaarlijks worden aangevraagd. Het Lokaal Preventieakkoord Nijmegen (LPA) is positief beoordeeld en goedgekeurd op 23 maart 2021. In mei hebben we de beschikking en rijksbijdrage ontvangen. We passen de begroting hierop aan.

  1. TOZO uitkeringslasten

De TOZO-regeling loopt tot 1 oktober 2021. Zowel de lasten als de baten zijn voor het jaar 2021 nog niet in de begroting opgenomen. Voorgesteld wordt om de prognose in de begrotingswijziging 2021 op te nemen aan zowel de lasten- als aan de batenkant. Dit is exclusief de uitvoeringskosten en TOZO baten.

  1. Verkopen Vastgoed

In het Verzamelvoorstel 1e Voortgangsmonitor 2021 (BW-01754) is een verkoopopbrengst abusievelijk verwerkt op het taakveld 2.2 Parkeren. We zorgen ervoor dat deze opbrengst alsnog bij het taakveld 8.3 Wonen Bouwen komt te staan.

  1. Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU)

Voor het gezamenlijk optrekken van gemeenten in de gemeentelijke dienstverlening is het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) ingesteld. Door in te zetten op schaalvoordeel, ontstaat er voor gemeenten meer (financiële en personele) ruimte om lokaal maatwerk te kunnen bieden op gemeente specifieke uitdagingen. In de begroting is dit budget opgenomen onder programma Financiën, maar valt onder programma Bestuur & Organisatie. Met deze begrotingswijziging regelen we dat het budget op de juiste plaats komt te staan. Dit verloopt budget neutraal.

  1. Onderhoud Vastgoed

In 2021 heeft uw raad structureel extra middelen beschikbaar gesteld voor het onderhoud van vastgoed. Met deze budget neutrale wijziging brengen we het niveau van de stortingen en de onttrekkingen op de reserves in overeenstemming met de in de begroting opgenomen beschikbare budgetten.

  1.  Opsporing Ontplofbare Oorlogsresten

Het materieel budget bevoegd gezag taken OOO (Opsporing Ontplofbare Oorlogsresten) is in de begroting opgenomen binnen programma Financiën. Uit een nadere analyse van dit budget blijkt dat het thuishoort bij programma Veiligheid. Met deze budget neutrale wijziging verwerken we het budget bij programma Veiligheid.

  1. Rente

Uit een check op de in de begroting opgenomen rente blijkt dat een deel is verwerkt bij programma Bestuur en Organisatie. Deze rente hoort echter bij programma Financiën. In deze voortgangsmonitor actualiseren we de begroting. Dit verloopt budget neutraal.

  1. Vastgoed

Verkoop panden
Het effect van reeds verkochte panden verwerken we in de begroting ( budget neutraal).

Correcties eerdere verwerkte budget neutrale wijziging
Bij de 1e Voortgangsmonitor is abusievelijk het taakveld Parkeren belast. Dit corrigeren we met deze wijziging.
Herverdeling budgetten over meerdere taakvelden.
We actualiseren de begroting door het herverdelen van objecten over een of meerdere taakvelden.

  1. Jeugdartsen en verpleegkundigen

De gemeente Nijmegen geeft in samenwerking met een aantal regiogemeenten al enkele jaren een subsidie voor twee activiteiten: de inzet van de jeugdarts en –verpleegkundigen voor leerlingen van 18 jaar en ouder en het schoolmaatschappelijk werk, als schakelpunt naar ketenpartners via Zorg- en adviesteams (ZAT).
We passen de begroting voor de regionale bijdrage meerjarig aan.

  1. Kapitaallasten

We hebben voor 2021 de begrote kapitaallasten herrekend, waarbij rekening is gehouden voor welk deel investeringen tot en met 2020 zijn gerealiseerd. Het effect is budget neutraal.

  1. Voortgangsrapportage Grote Projecten (VGP)

De planexploitaties worden jaarlijks opgenomen in de Voortgangsrapportage Grote Projecten (VGP). Het VGP wordt aan het begin van het kalenderjaar ter vaststelling aan uw raad aangeboden. Op 3 maart 2021 is het VGP vastgesteld inclusief de bijbehorende wijzigingen in de voorzieningen en de toevoegingen/onttrekkingen aan de saldireserve. Wat niet heeft plaatsgevonden is de budget neutrale bijstellingen binnen de planexploitaties. Dit regelen we alsnog in deze 2e Voortgangsmonitor 2021.

  1. Subsidie zwembaden Sportfondsen Nijmegen

In 2021 is door afdeling Vastgoed, Sport en Accommodaties een subsidie bij het Rijk aangevraagd voor de tekorten van de zwembaden van Sportfondsen Nijmegen (SFN) over het kalenderjaar 2020. Op 25 mei 2021 heeft ons college ingestemd om de door ons te ontvangen rijksmiddelen een op een door te zetten naar SFN.
Deze subsidie dient nog opgevoerd te worden in de begroting. Met deze begrotingswijziging verwerken we dit in de begroting door zowel de lasten en baten te verhogen.

  1. Vastgoed, actualisatie taakvelden

Door een wijziging in de bestemming van door de gemeente verhuurde panden is een wijziging in de toedeling aan taakvelden ontstaan. Met deze begrotingswijziging regelen we de actualisatie van deze toedeling.

  1. Vastgoed, onderhoudscontract

Op basis van de actuele realisatie en de aangegane verplichtingen door onze contractpartij, laten we de onderhoudsbudgetten hierop zoveel mogelijk aansluiten. Dit verwerken we in dit Verzamelvoorstel.
Het is een verschuiving tussen taakvelden (budget neutraal).

  1. Medische Heroïne Behandeling

Voor uitvoering van de medische heroïne behandeling ontvangen we van het Rijk een bijdrage voor behandelplaatsen. Het ministerie van VWS heeft in september 2021 aangekondigd dat de bijdrage voor het jaar 2021 verhoogd wordt. Dit betekent een bijstelling van de begroting op baten- en lasten-niveau. Het betreft hier bestaand beleid. De begrotingswijziging is budget neutraal.

  1. Busabonnement

Sinds 1 oktober 2020 is het busabonnement aangesloten op de digitale Meedoenpas. De eigen bijdrage wordt rechtstreeks voldaan aan de vervoersorganisatie. De gemeente ontvangt deze bijdrage daarom niet meer. We verlagen de begrote lasten en baten structureel. Deze wijziging is budget neutraal.

  1. Steunpakket Leefstijl

Onze gemeente ontvangt een rijksbijdrage om op korte termijn extra in te zetten op leefstijl bij groepen die steun of verlichting nodig hebben omdat ze door corona/coronamaatregelen extra zijn geraakt. Deze bijdrage is eenmalig en dient voor het einde van dit jaar te zijn ingezet. Om dit zichtbaar te maken in de begroting, verhogen we budget neutraal de lasten en baten.

  1. Wet Inburgering

Het Rijk heeft een specifieke uitkering voor 2022 toegekend voor de Wet Inburgering 2021 (jaartal is oorspronkelijke ingangsdatum van de wet, de wet gaat formeel in per 1-1-2022). De beleidsdoelstelling is het beschikbaar stellen van inburgeringsvoorzieningen bij derden (onder andere taalcursussen, participatieverklaringstraject en de module arbeidsmarkt en participatie) die bijdragen aan het voldoen van de inburgeringplicht (niet zijnde de uitvoeringskosten).  Deze middelen worden jaarlijks via een specifieke uitkering beschikbaar gesteld. Eind 2020 heeft uw raad besloten tot het instellen van een OMBD voor deze specifieke uitkering,

  1. Sportfondsen Nijmegen

Met Sportfondsen Nijmegen (zwembaden) is voor het zwembad de Goffert een kostprijs dekkende huurovereenkomst gesloten voor 2 jaar. Als tegenprestatie ontvangt SFN eenzelfde bedrag aan onderhoudsbijdrage. Een en ander is noodzakelijk geworden om het winstgevende karakter van SFN stand te doen houden bij de belastingdienst (landelijke actie) en hiermee geen claim op de specifieke uitkering (SPUK) sport te hoeven doen. We verwerken dit budget neutraal in de begroting.

  1. SPUK Bovenregionale Expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp (BOEG)

De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente voor BOEG. Via de specifieke uitkering is geld beschikbaar gekomen voor de vorming en doorontwikkeling van bovenregionale expertisecentra voor gespecialiseerde jeugdhulp, dus voor heel Gelderland. De gemeente Nijmegen ontvangt de middelen voor de 7 Gelderse jeugdregio’s en treedt op als gastheer voor het organiseren van de activiteiten. Deze SPUK-regeling kent een doorlooptijd tot en met 31 december 2022. We wijzigen de begroting 2021. Dit heeft geen budgettair effect.

  1. Specifieke uitkering vergroten beschikbaarheid acute jeugd-ggz capaciteit 2021 en 2022

De gemeente Nijmegen heeft in september 2021 een specifieke uitkering ontvangen, met als doel de beschikbaarheid van de acute jeugd-ggz tijdelijk te vergroten. De gemeente Nijmegen is aangewezen als coördinerende gemeente en werkt hiervoor samen met de zorgaanbieders Stichting Karakter en Stichting GGnet. In dit verzamelvoorstel stellen we de begroting hierop bij.

  1. Aanpassing meerjarenbegroting bestemmingsreserve Decentralisatie-uitkering Bodemsanering

Op 6 juli 2016 is uw raad akkoord gegaan met de instelling van de bestemmingsreserve ‘Decentralisatie uitkering Bodemsanering’ en de bijhorende meerjarenbegroting 2016 tot en met 2020 (raadsbesluit 87/2016; BW-01449). De dekking is afkomstig van rijksmiddelen via het Gemeentefonds (1,1 miljoen euro per jaar tot en met 2020). In het raadsvoorstel is daarbij aangegeven dat de jaarlijkse uitgaven moeilijk te voorspellen zijn; met name vanwege de dynamiek binnen de gemeentelijke ontwikkelingslocaties. Bij de 2e Voortgangsmonitor passen we de begroting daarom jaarlijks aan de meest recente inzichten in de meerjarenprogrammering (vanaf 2017) aan. Het geheel is budget neutraal. In 2021 is een andermaal een begrotingsaanpassing nodig voor herprogrammering van het restant van deze middelen in de bestemmingsreserve. Hier bovenop zitten in deze herprogrammering ook de middelen van de gemeentefondsmiddelen uit de meicirculaire 2021 en de compensatie voor niet-gesprongen explosieven. Het effect is budget neutraal.

  1. Overdracht regionale middelen aan Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen

In het bestuursakkoord ‘Stedelijk netwerk Arnhem-Nijmegen’ (B&W-besluit 3.2 van 20-12-2016) waren de ambities verwoord die Arnhem, Nijmegen en de provincie Gelderland de daaropvolgende tien jaar wilden realiseren, om terug te keren in de top van de economisch best resterende regio’s van Nederland. Een en ander past tevens binnen de gemeentelijke duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen. Nijmegen heeft hierbij als penvoerder opgetreden voor een aantal projecten, waarbij Nijmegen deelnemersbijdragen vanuit de regiogemeenten heeft ontvangen en beheerd. Deze rol als penvoerder stopt in de loop 2021 met de komst van de Groene Metropoolregio. De resterende regionale middelen worden hierbij overgedragen aan de Groene Metropoolregio. Wij passen de begroting budget neutraal aan bij de projecten ‘Routekaart’, ‘Werkorganisatie RES’ en ‘Circulair en duurzaam GWW’.

  1. Meerjarige subsidieprojecten Milieubeheer

Eenmalige budget neutrale aanpassing van lasten en baten van meerjarige subsidieprojecten. Het gaat hier om projecten met externe subsidiemiddelen, waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden maar waarvan de realisatie om diverse redenen vertraagd of versneld is.

•   CLINSH schone scheepvaart
Uw raad is in 2014 akkoord gegaan met Nijmeegse deelname aan dit project (raadsbesluit 124/2014 van 15 oktober 2014) en bijhorende begrotingsaanpassing (BW-01369; OMBD O077). Het project bevindt zich nu in de afrondingsfase. We passen de verwachte lasten en baten hierop aan.

•   SSV gevelisolaties
Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor geluidsanering van woningen op B-lijst (SSV-regeling). De stadsbegroting is hierop ingericht bij raadsbesluit 159/2015 van 17 december 2014 (BW-01382; via OMBD O079). De aanpak verloopt via aparte clusters van een of meer straten; het Rijk verleent hierbij per cluster subsidie voor eerst de voorbereidingsfase en vervolgens de saneringsfase. Bij de 2e Voortgangsmonitor actualiseren we jaarlijks onze begroting op de laatste stand van zaken.

•   Circulair ambachtscentrum
Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor een 2-jarig project met betrekking tot het opzetten van een circulair ambachtscentrum. De stadsbegroting is hierop ingericht bij de Eerste Voortgangsmonitor 2021 (raadsbesluit 68/2021 van 23 juni 2021; BW-01754; via OMBD O095). De kosten voor het project zijn in 2021 allemaal al gemaakt. We passen onze begroting hierop aan.

•   Monitoring wadi’s
Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor een meerjarig project m.b.t. monitoren van wadi’s op bodemverontreiniging. De stadsbegroting is hierop ingericht bij de Eerste Voortgangsmonitor 2021 (raadsbesluit 68/2021 van 23 juni 2021; BW-01754; OMBD O095). Bij de 2e Voortgangsmonitor actualiseren we jaarlijks onze begroting.

•   Subsidietoekenning energiecontroles bij bedrijven 2021
De provincie Gelderland heeft in 2021 een subsidie toegekend voor de uitvoering van energiecontroles bij bedrijven (EML). We actualiseren de begroting in deze Voortgangsmonitor. Het geheel is budget neutraal.

•   Specifieke uitkeringen Schone Lucht Akkoord
Op 23 september 2020 heeft uw raad het uitvoeringsprogramma 'Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit in 2030' vastgesteld (raadsbesluit 88-2020). Voor een deel van de maatregelen wordt via subsidies medefinanciering (50%) gevraagd. We verwerken in de begroting twee toegekende rijkssubsidies:

  • Sloopregeling brom- en snorfietsen (€ 100.000; periode 2021-2022).
  • Communicatie en workshops houtstook (€ 25.000; periode 2021-2022).
  1. Bodemleges bouwvergunningen

De afhandeling van aanvragen bouwvergunningen gebeurt door ODRN. De kosten daarvan verwerken we op het taakveld Wonen en bouwen, waaronder de beoordeling van bodemrapporten. De legesbaten voor deze bodemadviezen verwerken we echter binnen taakveld Milieubeheer. In deze Voortgangsmonitor verplaatsen we de baten bodemleges naar het taakveld Wonen en Bouwen. Het geheel verloopt budget neutraal.

  1. Voorzieningen I-Lent en Stadsbrug

Voor het onderhoud aan Rivierenpark (I-Lent) en de Stadsbrug is een contract van 25 jaar afgesloten. In de begroting is hiervoor een (materieel) bedrag opgenomen om aan de jaarlijkse betalingsverplichtingen te voldoen. Omdat de jaarbedragen fluctueren, hanteren we hiervoor een voorziening.
Per jaar bekijken we het tekort of overschot in de begroting ten opzichte van de jaarlijkse facturen. Dit verrekenen we via de voorziening. We boeken op basis van de feitelijke benodigde middelen een mutatie in de voorzieningen voor I-Lent en Stadsbrug. We actualiseren nu de begroting. Het geheel verloopt budget neutraal.

  1. Ondergrondse ordening

Als er grondwerkzaamheden worden verricht in verband met kabels en leidingen in de grond, dan ontvangen wij hiervoor leges. Hiertegenover staan begrote lastenbudgetten waaruit we de herstelwerkzaamheden betalen. Al enige jaren blijkt dat de lasten- en batenramingen te hoog zijn opgenomen in de begroting.
We willen nu zowel de lasten als de baten verlagen om beter aan te sluiten bij de werkelijkheid.

Taakmutaties

In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de septembercirculaire 2021) overgeheveld naar de programma’s.

Bedragen * € 1.000

Programma

B-L

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2025

1. Meicirculaire

Financiën

Overheveling naar programma's

3.158

-90

-90

-92

-99

Suppletie-uitkering bommenregeling

-5

Bereikbaarheid

Handhaving energielabel C kantoren

-16

Suppletie-uitkering bommenregeling

-494

Cultuur en cultureel erfgoed

Suppletie-uitkering bommenregeling

-4

Economie en toerisme

Handelsregister

10

Onderwijs

Aantal Leerlingen (V)SO

-55

Aantal Leerlingen (V)SO  duur

7

aantal leerlingen VO

427

Openbare ruimte

Suppletie-uitkering bommenregeling

-76

Veiligheid

Suppletie-uitkering bommenregeling

-172

Versterking gemeentelijke anti-discriminatie

-71

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

18+/voogdij

-103

Academische component

-32

Bijdrage. en-ondertussengroep

-72

Compensatieregeling Voogdij/18+

-73

DU Maatschappelijke Opvang mutatie aantallen

-7

DU Vrouwenopvang

-181

Faciliteiten besluit opvang asielzoekers

-71

IU Beschermd wonen Lpo 2021

-997

IU Inburgering

110

Maatschappelijke begeleiding

-220

Rijksvaccinatieprogramma informed consent

-7

Rijksvaccinatieprogramma Meningokokken

-33

Verrekening Voogdij/ 18+

90

90

92

99

Werk en Inkomen

Aantal re-integratie klassiek

27

IU Participatie

-672

Wonen en stedelijke ontwikkeling

Suppletie-uitkering bommenregeling

-377

2. Septembercirculaire

Financiën

Overheveling naar programma

-2.425

-4.908

-5.205

-5.213

-5.504

Bestuur en organisatie

Basis registratie personen

34

2

1

Loketkosten GBA

-7

-2

1

Onderwijs

DU Aanpak laaggeletterdheid

-145

-160

-175

Leerlingen (V)SO

-5

-6

-2

-1

Leerlingen VO

112

110

84

162

Openbare ruimte

Energieprestatie EPBD3

-17

-1

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Buurt- en dorpshuizen

3

-2

1

DU Gezond in de stad

-386

DU Kinderen in AZC

-8

-8

-8

-8

-8

DU Maatschappelijke opvang

55

39

39

39

39

DU Vrouwenopvang

9

6

6

6

6

Jeugdzorg

-1

-23

-24

-25

Mobiliteitshulpmiddelen wlz

166

150

144

127

135

PGB trekkingsrechten Jeugd

83

PGB trekkingsrechten MO - B

211

T&H kinder- en gast

-74

-80

-81

-82

WMO beschermd wonen - LP

7

-125

94

107

85

WMO beschermd wonen - WL

2.021

4.893

4.893

4.893

4.893

Werk en Inkomen

IU participatie - Begeleiding

42

43

70

97

129

IU participatie - Wajong

44

41

62

83

103

Re-integratie klassiek

79

72

67

68

69

Re-integratie mutatie aantallen

-2

-2

-2

3. Overig

Financiën

Corr. index SB 21-24 Beschermd Wonen

-1.313

Corr. index SB 21-24 Jeugd

-102

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Corr. index SB 21-24 Beschermd Wonen

1.313

Corr. index SB 21-24 Jeugd

102

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2021 15:59:41 met de export van 11/11/2021 15:54:20